• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 آذر 1399
کد مطلب : 116364
+
-

کریدور آزادراهی  شمال‌- جنوب تکمیل شد

با افتتاح آزادراه شرق اصفهان که به‌نام «سردار سپهبد شهید سلیمانی» نامگذاری شده، عملا پیوند کریدور آزادراهی کشور در مسیر شمال – جنوب و بالعکس برقرار شد و ترافیک عبوری از مبدأ و به مقصد استان‌های بوشهر، فارس و بندرعباس که تا پیش‌ازاین از شبکه بزرگراهی داخل شهر اصفهان جابه‌جا می‌شد، به این قطعه آزادراهی منتقل خواهد شد.
به گزارش همشهری، آزادراه شرق اصفهان به‌عنوان قطعه تکمیل‌کننده کریدور آزادراهی شمال – جنوب، پنجشنبه هفته گذشته با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این آزادراه یکی از پروژه‌های سال جهش تولید در بخش آزادراهی کشور بود که با آورده 30درصدی دولت و سرمایه‌گذاری 70درصدی صندوق بازنشستگی کشوری احداث شده و به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم کریدور شمال- جنوب کشور، شریان ارتباطی استان‌های جنوبی، مرکز و شمال کشور را تکمیل می‌کند.

جزئیات آزادراه سپهبد شهید سلیمانی
پروژه آزادراه شرق اصفهان که بعد از افتتاح به نام سپهبد شهید سلیمانی مزین شده در سال۱۳۵۵ طراحی و عملیات اجرایی آن در سال۱۳۸۱ آغاز شده اما از سال۸۵ به‌مدت ۱۰سال متوقف مانده است تا اینکه با امضای تفاهمنامه تأمین مالی، اجرا و بهره‌برداری از این قطعه میان وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری در سال۱۳۹۴، مجددا عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد. این قطعه آزادراهی از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان آغاز و به طول ۹۳کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این آزادراه جاده اصفهان- اردستان را قطع کرده و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نائین در غرب و منطقه باغ رضوان به سمت جنوب امتداد پیدا می‌کند و درنهایت با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان - شیراز متصل می‌شود. با بهره‌برداری از آزادراه کنارگذر شرق مسیر استان‌های جنوبی کشور و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰کیلومتر کوتاه می‌شود و همچنین زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی کشور نیز ۸۰دقیقه کمتر خواهد شد. کاهش ۳۵کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان و کاهش مصرف سوخت سالانه بالغ‌ بر ۱۵میلیون لیتر از دیگر ثمرات بهره‌برداری از این قطعه آزادراهی است. براساس آمارهای موجود، روزانه حدود ۸۰هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد می‌شوند که بار سنگین ترافیک در شمال این کلانشهر تحمیل می‌کند؛ اما پیش‌بینی ‌می‌شود با افتتاح این قطعه، در گام اول 35هزار خودرو از این مسیر عبور کند.

تکمیل کریدور از تبریز تا بوشهر
آزادراه سپهبد شهید سلیمانی از مجاورت شهر اصفهان عبور می‌کند و یکی از بخش‌های حیاتی کریدور شمال – جنوب به شمار می‌آید. علیرضا صلواتی، مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید: این کریدور که از تبریز شروع می‌شود و تا بوشهر امتداد دارد در منطقه اصفهان قطع می‌شد و اکنون این آزادراه‌ حلقه میانی رفت‌وآمدهای شمال و جنوب کشور خواهد بود. صلواتی درباره مشخصات فنی پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، سرعت طرح، تعداد پل‌ها و... نیز می‌گوید: این مسیر آزادراهی دارای 3خط رفت و 3خط برگشت مجزاست و حداکثر سرعت در آن نیز ۱۲۰کیلومتر بر ساعت تعیین شده است. همچنین در این مسیر آزادراهی پد هلی‌کوپتر، ۶تقاطع غیرهمسطح، 4پل بزرگ و ۱۵۸آبرو احداث شده و 5مجتمع رفاهی- خدماتی و ۷پارکینگ و توقفگاه نیز پیش‌بینی شده است. صلواتی این قطعه را یکی از ایمن‌ترین مسیرهای آزادراهی کشور و اثرگذار در کاهش زمان سیر، کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا و ارتقای ایمنی عبور و مرور می‌داند. این مقام مسئول در بحث اخذ عوارض عبور از این قطعه نیز می‌گوید: فعلا گیت و دروازه‌ای برای آزادراه پیش‌بینی نشده است و دریافت عوارض در این آزادراه فقط به‌صورت ETC و الکترونیک خواهد بود. به گفته او رقم عوارضی به‌زودی نهایی و اعلام می‌شود که احتمالا بالاتر از 10هزار تومان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید